Hvad er livet uden garn !

Hvad er livet uden garn !

Sider

søndag den 26. januar 2014

DIY strygebræt betræk


Nu jeg har fået en fin "ny" systue,
skal strygebrættet da osse ha´ et nyt betræk.
 
Til mit strygebræt kan jeg ikke finde et betræk der passer ordentlig
eller osse koster de en bondegård.
 
Så kan man vel sy den selv?
Hermed gjort
og med et godt resultat syntes jeg selv
 
Vejledning:
Du skal bruge et godt stykke bomuldsstof og fleece i brættes længde
 

Hvis det gamle betræk er ok kan du bruge det som model
men ellers brug strygebrættet som jeg har gjort.
Her er det endestykket til strygejernet jeg har klippet.
 
Vurdere hvor meget sømmerum du skal bruge.
 
Det kommer an på hvor meget plads der er bagpå
(pga. stænger og andet der kan være i vejen)
og hvor tyk dit bræt er.
 
Der skal være nok til ombuk
+ sømmerum til en elastik.
 
Jeg har klippe 4-5 cm sømmerum
 

Klip et stykke magen til i fleece.
(de skal være lige store !)
 
og overlock dem sammen
(eller siksak)
 
 
Så skal der syes en løbegang hele vejen rundt
til elastik
 
For nemhedens skyld,
 trækker jeg elastikken samtidig med at jeg syer.
 
Du kan rykke engang imellem, i elastikken
så finder du ud af om du har syet den med.

 
Du kan også sy elastikken fast med en siksak søm,
som jeg har gjort med det lille stykke (til enden af strygebrættet).
 
Ryk kraftig i elastikken mens du syr !!
 
 
Så er den go som ny igen !!
 
 
 

 
 
 
 

 
 
 

3 kommentarer:

  1. 'go' ide´- og så kan man få det i lige de farver man gerne vil. Smart.

    SvarSlet
  2. -og flot blev den. Jeg gemmer gerne mit væk, for kønt er det ikke, men måske man skulle se på det en dag :)

    SvarSlet
  3. Det var godt nok smart - nu er der vist ingen undskyldning for ikke at få et nyt betræk :-)

    SvarSlet